.

.

Kisah Benar Akibat Pakai Baju Ketat

Akak nak cerita pasal satu kejadian yang akak rahsiakan dari pengetahuan sesiapa. Cuma akak dan orang yang terlibat je yang tahu pasal kejadian ni. Akak nak cerita sebab ada nilai positif yang semua perempuan patut ambil iktibar. Lagi pun kalian bukannya kenal akak.


Semuanya bermula ketika akak shopping di sebuah pasaraya bersama suami dan anak-anak. Ketika itu umur akak 40 tahun. Anak akak yang paling besar baru tingkatan 4 dan seorang lagi baru tingkatan 2. Masa tu akak belum ada anak kecil. Sepanjang masa akak keluar malam tu, akak sedar banyak mata yang perati akak. Akak jadi bangga sebab ramai lelaki yang tertarik dengan tubuh akak.

Malam tu akak cuma pakai baju t-shirt pink yang benar-benar fit dan singkat atas punggung. Maknanya punggung akak yang sendat dengan skirt bunga-bunga ni memang terpapar jelas. Skirt yang ketat yang akak pakai malam tu membuatkan bentuk punggung, peha dan perut serta tundun akak yang gebu ni jelas kelihatan. Walau pun punggung akak tak terlalu tonnggek, tetapi bentuknya yang bulat dan lebar memang benar-benar menarik perhatian lelaki. Kena pulak tu peha akak yang gebu ni. Tudung pulak macam biasa akak cuma lilitkan ke belakang. maknanya dada akak terserlah. Akak tahu saiznya tak berapa besar, tapi kalau dah sendat bajunya dah tentu menjadi perhatian.

Sedang akak shopping tu, suami akak layankan karenah anak-anak akak yang nak beli barang-barang alat tulis. Jadi akak sendirian memilih barang-barang dapur. Sedang akak leka memilih makanan dalam tin, akak ditegur oleh seorang lelaki. Akak toleh, muda lagi orangnya. Hensem.

“Pilih nenas ye kak?” tegurnya sambil tersenyum.
“Oh, ha’ah” akak membalas ringkas.
Malu juga rasanya kena tegur dengan orang muda yang hensem macam dia tu. Akak tengok dia asyik berdiri sahaja di sebelah akak, seolah sedang memerhatikan akak yang tengah tertonggeng-tonggeng memilih makanan dalam tin di rak. Bila akak toleh, dia cuma tersenyum.

“Err.. akak dah siap pilih ye, boleh saya pilih pulak?” katanya.
“Oh nak pilih juga ye.. Ok lah..” kata akak yang tersipu-sipu malu.
Ingatkan dia nak ambil kesempatan atau nak ngorat akak, rupa-rupanya dia tengah tunggu akak habis memilih barangan sebab dia juga nak pilih benda yang sama. Lepas tu akak pergi ke bahagian lain. Tengah akak lalu di rak menjual serbuk kari dan perencah masakan, akak terpaksa melalui beberapa lelaki india atau mamak yang sedang berbual di situ dalam bahasa mereka. Akak cuba untuk lalu dan nampaknya mereka memberi laluan. Apabila akak cuba melepasi mereka, salah seorang dari mereka menghimpit akak dari belakang.

Terasa bonjolan koneknya menekan lurah punggung akak. Akak menoleh dan dengan muka yang masam akak lihat siapa yang melakukannya. Tetapi pada saat itu juga seorang lagi meraba tundun akak hingga menjalar ke kemaluan akak. Akak tepis tangan lelaki india itu. Dan ketika itu juga akak rasakan punggung dan pinggul akak di ramas-ramas oleh beberapa tangan lagi. Akak jadi fed-up. Akak terus menampar salah seorang dari mereka. Kemudian salah seorang dari mereka berkata.

“Ayyoo kakak. Kenapa tampar kawan saya itu macam. Apa salah dia?” kata lelaki india yang bertubuh gendut kepada akak.“Korang dah raba aku jangan buat tak tahu pula ye?” akak memarahi mereka.Ketika itu orang ramai sudah mula memerhatikan kami. Mata akak mencari-cari kelibat suami akak tapi nampaknya bayangnya pun tak nampak. Akak tahu, pasaraya ni besar, ruangan barangan sekolah dengan barangan dapur agak jauh juga, malah dipisahkan oleh puluhan atau ratusan rak-rak yang tinggi dan penuh itu.

“Mana ada kami raba kakak. Kakak yang sendiri lalu tengah-tengah kami. Mungkin kami tersenggul ka, terlanggar ka. Jangan bikin malu la kakak.” kata seorang lagi pemuda india yang agak tinggi.

“Dahlah, malas aku nak layan korang ni. Gila.” kata akak lalu terus pergi dari situ.
Tetapi rupa-rupanya salah seorang dari mereka mengambil kesempatan sekali lagi. Dia menampar punggung akak sekuat hati. Serta merta akak jadi marah sangat. Akak pun toleh untuk memarahi mereka, namun sebaik akak melihat ke belakang. Akak terdengar bunyi sesuatu.
“Bedebub. Ohhh”

Akak dapati, salah seorang lelaki india itu sudah terduduk di atas lantai dengan paket-paket kari dan rempah ratus bertabur atas lantai. Kedua-dua lelaki india yang sedang berdiri itu tercengang melihat rakan mereka terbaring kesakitan bersama tangannya menutup hidungnya. Akak lihat pemuda yang menegur akak tadi sedang berdiri merenung tajam ketiga-tiga india tersebut. Sebelah tangannya berurat mengepal penumbuk dan sebelah lagi membimbit bakul berisi sayur-sayuran dan makanan dalam tin.

“Aku nak tanya korang sikit. Pernah ke orang bangsa aku cuba cabul orang bangsa kau? Pernah ke orang bangsa aku rogol orang bangsa kau? Aku tak pernah dengarlah! Tapi kenapa dengan bangsa kau ni ha?!: bentak pemuda tadi kepada ketiga-tiga lelaki india itu.

Kemudian mereka mengangkat rakan mereka pergi bersama muka yang takl puas hati. Akak tengok lelaki tadi masih tercegat memerhatikan bangsat-bangsat tu pergi. Perlahan-lahan akak hampiri pemuda itu. Kemudian dia tersenyum memandang akak.

“Akak tak apa-apa?” tanya pemuda itu lembut.
“Akak ok, adik macam mana.” tanya akak pula.
“Saya ok je kak. Akak sorang je ke shopping?” tanya dia lagi.
“Tak, dengan suami dan anak-anak. Tapi mana ntah dia orang…” balas akak.
“Ooo.. ok tak apa lah.. akak teruskan la shopping ye..” katanya sambil nak terus berlalu pergi.

Secara spontan akak tarik tangannya. Akak pun tak tahu kenapa akak bertindak sebegitu. Pemuda itu terhenti langkahnya dan terus berpalimng memandang akak.
“Dik, siapa nama adik? Akak Hamidah. Panggil akak Idah je.” kataku sambil menghulurkan tangan ingin bersalaman dengannya.

Dia tidak menyambut tanganku. Sebaliknya hanya tersenyum memandang akak.
“Akak boleh panggil saya Amir. Err.. ini kad saya” katanya sambil menghulurkan kad perniagaannya.

Akak capai kad nya dan akak lihat butir-butir di dalamnya. Kemudian Amir berkata.
“Kak Idah, saya minta maaf kalau apa yang saya cakapkan nanti menyinggung perasaan akak.” kata amir.

“Tak apa, apa dia” jawab akak.
“Kalau boleh, akak janganlah pakai pakaian macam ni lagi. Memang betul akak menutup aurat, tak mendedahkan kulit tubuh akak, tapi akak mendedahkan bentuk tubuh akak. Terus terang saya cakap kak, saya sendiri tak tahan tengok akak masa akak tengah pilih nanas dalam tin tadi. Tapi saya tahankan kak…” kata Amir membuatkan akak tersentak.

“Tadi tu baru sikit kak, baru kena raba je. Sebab dia orang tu tak tahan tengok akak tayang bodi macam ni. Macam mana kalau dia orang rogol akak. Memang mengarut kalau dia orang rogol kat sini, tapi sape tahu kat parking nanti ke, dia orang culik akak. Atau dia orang datang rumah akak semasa akak sendirian kat rumah. Macam mana?” hujahnya lagi..
“Kak Idah, setiap sesuatu yang Allah jadikan dan gariskan itu pasti ada sebabnya. Sama juga dengan aurat. Tak salah nak berfesyen tapi janganlah sampai menyeksa batin kaum lelaki yang memandang kak. Buruk akibatnya nanti. Minta maaf ye kak… “kata Amir sambil terus berlalu meninggalkan akak yang terdiam sambil memegang kadnya.

Akak kaku, tak dapat bersuara. Rasa macam nak menangis pun ada. Kemudian kelihatan suami dan anak-anak akak datang. Cepat-cepat akak simpan kad perniagaan Amir dalam handbag.Sepanjang perjalanan balik, akak terdiam dalam Kembara yang suami akak pandu. Akak terfikir memang betul kata-kata Amir tadi. Mulia betul hati dia.

Sejak dari hari itu, sumpah akak tak pakai lagi seksi-seksi. Kalau baju kurung tu, longgar dan selesa sahaja, tak ketat. Sama juga dengan kebaya dan skirt-skirt akak. Mana yang dah ketat tu akak bgi anak akak pakai sebab tubuh dia belum bergetah macam akak. Hingga kini, akak masih mencari Amir, akak betul-betul berhutang akhlak dan budi dengannya. Akak cuba call nombor handphone yang tertera dalamkadnya tapi dah ditamatkan perkhidmatan, asyik voice mail je. Terima kasih amir. Memang bukan salah lelaki, salah wanita sendiri yang terlalu mendedah. Terima kasih Amir..

0 comments: